Stress Reductie

AMERSFOORT CENTRUM

Voor wie?

Het MBSR-programma is geschikt voor iedereen. Iedere volwassene, oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten is welkom en kan ervan profiteren. ‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,’ zegt de ontwikkelaar van mindfulness­training, Jon Kabat-Zinn.

Redenen die deelnemers zoal noemen om MBSR-training te gaan doen zijn:

  • Het gevoel hebben geleefd te worden door de waan van de dag
  • Het gevoel hebben niet aan ontspanning toe te komen, ‘mezelf voorbij rennen’
  • Last van overmatig piekeren, onrust, stress, spanning, pijn, paniek, drift
  • Beter willen leren omgaan met chronische klachten
  • Meer in contact willen komen met mezelf
  • Beter voor mezelf willen zorgen, heilzame zelfsturing
  • Betere balans willen tussen inspanning en ontspanning, tussen presteren en opladen
  • Bewuster willen beleven
  • Meer plezier, kalmte, innerlijke balans willen ervaren
  • Meer willen leren genieten van het leven, in het hier en nu

Bij twijfel kun je altijd overleggen. Geef het een kans!

Stressreductie door mindfulness

Een manier om bij de schakelaar van de stressmachine te komen, is het trainen van de aandacht. Daarmee word je je bewust van de neiging van de geest om te piekeren over verleden en toekomst. Je krijgt een keuze. Je kunt achter de automatische gedachtenpatronen aanhollen, of de aandacht terugroepen. Je piekert minder en de stressmachine wordt minder vaak ingeschakeld. Met mindfulness begin je bij de bron. Zo kun je stress effectief verminderen

Wat is mindfulness?

We kennen allemaal ervaringen van volledig aanwezig zijn: de adembenemende zonsondergang, prachtige muziek of een andere intense ervaring. Onze geest is stil, we zijn één en al aandacht. We proeven de rijkdom van het moment.

Mindfulness betekent: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Uit deze woorden spreekt openheid. Aandachtigheid richt zich vooral op opmerken. Dit is iets anders dan ‘aandacht’ en ‘concentratie’, waarbij je je richt op één onderwerp.

Bewuster leven

Waar je aandacht is, daar ben je. Mindfulness gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu. Met mindfulness leef je intenser en bewuster. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger.

Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn. Er ontstaat een hogere mate van bewustwording en je kunt beter je grenzen bewaken.

Mindfulness­training is een training met een duidelijk omschreven programma. Ook wel Mindfulness Based Stress Reduction training genoemd, waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is bewezen. De Amerikaan Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met Westerse psychologische inzichten samengebracht in de achtweekse mindfulnesstraining, die nu al meer dan 35 jaar bestaat en door veelvuldig wetenschappelijk onderzoek bewezen effectief is gebleken. Onderzoek laat zien dat mindfulness­training zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert.

Mindfulness is een proces van volledig en bewust aanwezig zijn in het huidige moment, met een houding van openheid, vriendelijkheid, nieuwsgierigheid en acceptatie. Dit om vanuit meer innerlijke kalmte, inzicht en wijsheid te kunnen leven.

Bewezen resultaten van MBSR-training

Veel onderzoek laat zien dat mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en dat het positieve veranderingen teweeg brengt in cognitief en neurobiologisch functioneren. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Deze brede werkzaamheid zorgt ervoor, dat mindfulness voor heel veel mensen van waarde is.

De belangrijkste resultaten van MBSR-­training zijn:

  • meer bewustwording en inzicht in je gedachtenpatronen, je reacties, je handelen, je emoties en gemoedstoestanden (en de keuze om daar soms anders mee om te gaan)
  • het meer afstand kunnen nemen van problemen.
  • het leven wordt makkelijker en je geniet bewuster en intenser.
  • meer energie tot je beschikking hebben.

Verbeterde vaardigheid om:

  • om te gaan met stressvolle gebeurtenissen of momenten wanneer het niet gaat zoals je wilt
  • je te kunnen concentreren (meer focus en minder piekeren)
  • grenzen aan te geven (meer bewustwording)

Een vermindering van:

  • stress-symptomen (zoals o.a. hoge bloeddruk, vermoeidheid, slapeloosheid).
  • slaapproblemen en vermoeidheid in het algemeen
  • depressie en angst
  • (chronische) pijn
  • psychische gevolgen van ernstige ziekte en tegenslag

De wetenschap van Mindfulness

Inhoud van de MBSR-training

De thema’s

Week 1: De automatisch piloot

Week 2: Omgaan met obstakels

Week 3: Grenzen leren kennen

Week 4: Stress leren herkennen

Week 5: Omgaan met stress

Week 6: Gedachten zijn geen feiten

Stiltedag

Week 7: Voor jezelf zorgen

Week 8: Mindfulness in jouw leven

 

Leren door te doen
In de mindfulness ­training leer je door te doen. Het is een praktische training voor het cultiveren van mindfulness als vaardigheid. Hij bestaat uit acht sessies van 2,5 uur, plus één hele dag. Mindfulness is een echte training: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. De training beslaat acht weken: een periode die goed te overzien is en het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten. Tijdens de sessies worden zittende, liggende en bewegende mindfulness-­oefeningen gedaan, oefeningen uit de cognitieve gedragspsychologie en er komen op een praktische manier theoretische aspecten aan bod. Thuis oefenen maakt een belangrijk onderdeel van de training uit; het is van belang hiervoor tijdens de training dagelijks een half uur tot veertig minuten te reserveren.

Door het ontwikkelen van de vaardigheden voor mindfulness vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn. In de training leer je een nieuwe manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger. Er ontstaat een hogere mate van bewustwording en je kunt beter je grenzen bewaken. Met mindfulness leef je intenser en bewuster.

Op een nieuwe manier omgaan met oude patronen
De training geeft ook uitleg van de thema’s en werkzame principes van mindfulness, één van de oorzaken van het kwijtraken van onze natuurlijke mindfulness, zoals stress, emotionele last of piekeren. In de training leer je een nieuwe, bijzondere manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten.

Om dit goed te kunnen begeleiden zijn de trainers professioneel opgeleid. Iedere sessie heeft een eigen thema, zoals: de automatische piloot herkennen, een andere basishouding, stress en stressreacties bewust beantwoorden, communicatie met aandacht. En in de training kijk je hoe je goed voor jezelf kunt zorgen, ook na afloop.

Praktische informatie

Bijeenkomsten

De training bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur en een Stiltedag (= extra oefendag van 5 uur), in totaal 26 contacturen.

Cursusmateriaal

Tijdens de eerste sessie ontvang je een werkboek en audio waarmee je thuis oefent.

Intakegesprek

Definitieve toelating volgt na een persoonlijk (telefonisch/online) intakegesprek. In dit intakegesprek onderzoeken we samen wat mindfulness kan betekenen voor jou en of de training op dit moment in jouw leven past. Of je bijvoorbeeld gedurende de training tijd kan vrijmaken om thuis te oefenen en reflecteren.

Kosten

EENMALIG 50% TOT 70% KORTING!!!
Dit komt neer op €170 tot €245 (naar draagkracht zelf te bepalen).
De kosten zijn vrijgesteld van BTW.

Kosten zijn inclusief:

  • 8 trainingssessies à 2,5 uur, plus een stiltedag op locatie in Amersfoort à 5 uur
  • cursusmateriaal (werkboek en audio)
  • telefonisch/online intakegesprek
  • locatie, koffie en thee.

Data bijeenkomsten

Sessie 1: Dinsdag 10 januari 19:30 – 22:00
Sessie 2: Dinsdag 17 januari 19:30 – 22:00
Sessie 3: Dinsdag 24 januari 19:30 – 22:00
Sessie 4: Dinsdag 31 januari 19:30 – 22:00
Sessie 5: Dinsdag 7 februari 19:30 – 22:00
Sessie 6: Dinsdag 14 februari 19:30 – 22:00
Stiltedag: Zaterdag 18 februari 9:30 – 15:00
Sessie 7: Dinsdag 21 februari 19:30 – 22:00
Sessie 8: Dinsdag 28 februari 19:30 – 22:00

Locatie en route

De 8-weekse MBSR-trainingen vinden plaats in het prachtige oude stadscentrum van Amersfoort bij Centrum Inanna. Je kan je fiets binnen zetten (wel graag op slot).

Centrum Inanna ligt in het historisch centrum van Amersfoort, dat autoluw is. Je kan in de buurt alleen in parkeergarages parkeren, bijvoorbeeld de ‘Koestraat’ en ‘Beestenmarkt’, op circa 7 minuten loopafstand. Op 15 munten lopen kan je in de wijken rondom meestal wel parkeren.

Centrum Inanna is goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Adres: Muurhuizen 42, 3811 EJ, Amersfoort

    Veel gestelde vragen

    Wat kan ik verwachten van de training?

    De MBSR training bestaat uit 8 wekelijkse sessies en een stiltedag tussen sessie 6 en 7. Iedere sessie duurt 2 à 2,5 uur, de stiltedag duurt een halve dag.

    In iedere sessie gaan we aan de slag met een ander thema. We doen samen oefeningen, bespreken die oefeningen na en kijken naar inhoudelijke thema’s. Ook krijg je na iedere sessie ‘huiswerk’ mee en is het de bedoeling dat je dagelijks aan de slag gaat met de oefeningen. Met het ‘huiswerk’ en de oefeningen ben je zo’n 45 – 60 minuten per dag bezig.

    Voor meer info zie “Inhoud van de MBSR-training”

    Is het belangrijk dat ik bij elke bijeenkomst aanwezig ben?

    Ja, voor deelname aan de training is vereist dat je bij alle bijeenkomsten aanwezig kunt zijn. Daar kan natuurlijk een uitzondering op worden gemaakt wanneer er sprake is van ziekte of overmacht.

    De stiltedag is optioneel maar wel een erg belangrijk onderdeel van het programma. Ik zou je dan ook zeker aanraden om ook die datum te blokken in je agenda.

    Wat houdt de stiltedag in?

    De stiltedag is een essentieel onderdeel van de mindfulnesstraining. Op deze dag worden bekende en nieuwe oefeningen zo goed als onafgebroken beoefend, waarbij tussentijds niet wordt gesproken.

    Bij veel deelnemers aan de mindfulnesstraining valt het kwartje tijdens de stiltedag. Omdat we vandaag de dag niet vaak meer langere tijd stil zijn, kan dat grote impact hebben. Veel deelnemers ervaren rust, ruimte, ontspanning en eenvoud. Maar ook gevoelens als onrust en ongemak kunnen voorbij komen. Juist de confrontatie met deze situaties is ontzettend waardevol.

    Hoeveel tijd kost de training?

    De training vraagt een behoorlijke tijdsinvestering van je. Tijdens het 1-op-1 voorgesprek benoemen we dan ook altijd dat de mindful based stress reduction training in eerste instantie enige stress oplevert, waarbij we samen o.a. kijken in hoeverre jij hiervoor tijd kan en wil vrijmaken. Hieronder op een rijtje waar je ongeveer rekening mee kunt houden:

    • Dagelijks 45-60 minuten voor de oefeningen
    • Wekelijks 2,5 uur voor de sessie
    • Eenmalig 5 uur voor de stiltedag

    Je zult het meeste uit de training halen als je bereid bent om al deze tijd erin te steken. Weet jij nu al dat je deze tijd niet hebt of niet bereid bent om te maken? Dan is waarschijnlijk nu niet het juiste moment in je leven om je aan de training te committeren.

    Ik heb nog nooit gemediteerd, is dat erg?

    Nee, dat is helemaal niet erg. Voor de meeste mensen is de MBSR-training een eerste kennismaking met meditatie. Tijdens de training gaan we samen de eerste stappen zetten om bekend te worden met het concept mediteren.

    Ik heb al veel ervaring met mediteren, is deze training dan nog nuttig?

    Ook als je al veel ervaring hebt met mediteren kan deze training veel nieuwe inzichten bieden. Juist door met een frisse blik naar de onderwerpen te kijken en aan de slag te gaan met andere meditaties kun je verrast worden door alles wat er nog te leren valt.

    Waar vindt de training plaats?

    De training zal plaatsvinden in het prachtige centrum van Amersfoort, bij Centrum Ianna.

    Adres:
    Muurhuizen 42
    3811 EJ
    Amersfoort

    Voor meer info zie ook “Praktische informatie”

    Hoe werkt de aanmelding?

    Als jij besluit mee te willen doen met de MBSR-training dan kun je op deze pagina je persoonlijke gegevens invullen en beantwoord je een enkele vraag. Vervolgens klik je op de button “Ik ben geïnteresseerd”.

    Nadat ik het formulier heb ontvangen zal ik contact met je opnemen voor het inplannen van een 1-op-1 voorgesprek. Dit gesprek duurt over het algemeen 30-60 minuten en is een belangrijk onderdeel van de training. In het gesprek maken we kennis, heb jij de mogelijkheid om te onderzoeken of ik de trainer ben waar jij mee aan de slag wilt en heb ik de mogelijkheid om een helder beeld te vormen of deze training op dit moment in jouw leven geschikt is. Het gaat hierbij om een laatste stap in het proces van aanmelding voor de training. Vanwege de tijdsinvestering van mijn kant is enige commitment t.o.v. de mindfulnesstraining voorafgaand aan je aanmelding dan ook zeer gewenst.

    Let op: omdat het voorgesprek niet té lang voorafgaand aan de start van de training kan plaatsvinden zou het kunnen zijn dat er nog enkele weken zitten tussen jouw aanmelding en de datum van het voorgesprek.

    Mochten we na het voorgesprek beide besluiten dat de match goed is en er geen redenen zijn om deelname niet door te laten gaan dan ontvang je van mij alle overige informatie en een factuur ter betaling van de training.

    Zijn er vergoedingen beschikbaar?

    Tegenwoordig zijn er steeds meer werkgevers die de MBSR training vergoeden. Check intern of er een budget is waar jij aanspraak op kunt maken. Wanneer jouw werkgever de training vergoedt, geldt een zakelijk tarief van €295 incl. BTW.

    Ook vergoeden veel zorgverzekeraars een deel van de training. Aangezien ik momenteel nog in het accreditatieproces zit, is het voorlopig nog niet mogelijk om een training die je bij mij volgt te laten vergoeden door de zorgverzekeraar.

    Hoe komt het dat de investering lager ligt dan bij andere aanbieders?

    Oktober 2022 heb ik de vervolgopleiding voltooid tot categorie 1 mindfulnesstrainer bij het Centrum voor Mindfulness in Amsterdam. In het kader van die opleiding start ik begin januari de 8-weekse mindfulnesstraining, waarna ik officieel het diploma in ontvangst mag nemen. Omdat het voor mij de eerste keer is dat ik deze 8-weekse training verzorg, ligt de investering zo’n 50% tot 70% lager dan bij andere aanbieders.